Mitä vaivoja hoidetaan

Osteopatialla voi periaatteessa hoitaa mitä tahansa elimistön kipu- tai häiriötilaa.

Hevosen iällä tai käyttötarkoituksella ei ole merkitystä. Aivan pieniä varsoja voidaan hoitaa siinä missä työikäisiä tai vanhojakin hevosia.

Aineenvaihdunnan häiriöistä, kuten metabolisesta oireyhtymästä tai cushingin taudista kärsivät hevoset voivat hyötyä elimistöä tasapainottavasta hoidosta.

Osteopatia on turvallinen hoitomuoto myös akuuteissa vammoissa tai leikkausten jälkeisenä kuntoutumista edistävänä hoitona. Hyvin monet vaivat ovat alkujaan traumaperäisiä, mutta alkavat oireilla vasta myöhemmin.

Varsana saatu potku tai isku päähän tai lantioon jättää jälkensä hevosen eri kudoskerroksiin tai pahimmillaan keskushermostotasolle.  Kipuoireilu voi kuitenkin alkaa vasta pitkän ajan, jopa vuosien, kuluttua. Hevonen voi ontua ilman selkeää syytä, sillä voi olla toistuvia vatsavaivoja tai vatsahaava tai hevoselle voi kehittyä eriasteisia neurologisia oireita.

Eriasteisissa nivelvaivoissa hevososteopatia on tehokas hoitomuoto. Nivelartikulaatiot palauttavat nivelen normaalin asennon, liikkuvuuden ja sisäisen nestetasapainon. Tätä kautta nivelessä mahdollisesti oleva tulehdustila saadaan purkaantumaan.

Kroonistunut kipu tai loukkaatuminen jättävät jälkensä myös hevosen psyykkeeseen. Hevosen keho on "bodymind" -kokonaisuus, joten psyykkeessä oleva pelkoelementti näkyy myös kehossa. Tällaisia merkkejä ovat esimerkiksi pallean toimintahäiriöt, jotka oireilevat usein keuhko-ongelmina. Kraniaaliosteopatialla vaikutetaa myös hevosen tunnepuoleen pään sisällä sijaitsevien emotionaalisten keskusten kautta.

Hevososteopaatti palauttaa kehon sisäiseen tasapainoon, jossa elimistö voi aloittaa parantavan prosessin. Oikea selkärangan ja lantion asento edesauttaa kehon tervettä nestekiertoa, mikä on perusedellytys elimistön terveydelle.

Kraniaaliosteopatialla voidaan hoitaa tehokkaasti myös sisäelinperäisiä tai hormonaalisia sairauksia.

Osteopatia sopii erinomaisesti hevosille myös kehon terveyttä ylläpitäväksi hoitomuodoksi.